Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Зміни у суспільстві та у суді
На сьогоднішній день мабуть сама лінива людина не обговорювала питання судової реформи, яка стала запорукою змін у суспільстві. У вересні 2016 року набули чинності зміни до Конституції України в частині правосуддя, так само зазнав суттєвого редагування Закон України «Про судоустрій і статус суддів». З боку політиків та журналістів багато нарікань викликає наша судова система, яка на їх думку, не забезпечує належного захисту для громадян, не доводить до логічного завершення кримінальні справи, які розпочато за матеріалами поліції та прокуратури.
Дійсно, у нашій країні розпочато багато реформ, які є доречними та необхідними. Разом із судовою системою реформуються органи прокуратури, Національної поліції, місцевого самоврядування.
Не звертаючись до статистики, слід зазначити, що відповідно до різних соціологічних опитувань, журналісти вказують, що рівень довіри до суду є досить низьким, але разом з тим по Україні взагалі не оскаржується до апеляційної та касаційної інстанції близько 80% прийнятих судом рішень. Із вказаного слід зробити висновок, що населення задоволене прийнятими судом рішеннями, їх проблеми знайшли своє вирішення та питання, що їх стосується, за допомогою суду урегульоване.
У будь-якому випадку слід зрозуміти, що якщо до суду прийшло 2 сторони, то прийнявши рішення на користь однієї, інша сторона зазвичай є не задоволена. Так прийнято у нашому суспільстві, що у «кожного своя правда». Не лише від суб»єктивної думки судді залежить позитивне вирішення справи, громадяни повинні зрозуміти, що адвокат, який працює заповзято по конкретній справі є запорукою успіху у суді. Крім того, на сьогоднішні день у нашій країні діють інститути як первинної, так і вторинної юридичної допомоги, що є звичайно позитивним моментом. Кожна людина, має вона кошти чи є соціально не захищеною має право звернутися у Центри надання такої допомоги, де їх фахівці, або допоможуть вирішити їх проблеми, або зорієнтують у які інституцію їм треба звернутися.
З огляду на співпрацю нашої держави з Європейськими партнерами, стає зрозуміло, що суди мають змінитися. Вони мають бути відкритими для громадян, громадських активістів та інших осіб, які цікавляться роботою судової інстанції. Завдяки змінам у законодавстві, суди не мають права забороняти проводити аудіо та відео-зйомку судових засідань ( за виключення здійснення провадження у закритому режимі). Враховуючи вказане, з метою налагодження співпраці з засобами масової інформації, громадськими організаціями та активістами у суді можуть бути проведені як круглі столи, брифінги, якщо запит на вказане існуватиме. Суд буде лише сприяти тому, щоб він став як найбільше відкритим. З метою взаємодії з різними медіа-партнерами у суді є прес-секретар та суддя-спікер, які за своїми обов»язками зобов»язані надавати відповідь на питання, які цікавлять засоби масової інформації. Вказані служби мають висвітлювати інформацію про найбільш резонансні справи, мовою, яка є доступна для більшості громадян.
Користуючись нагодою, хочеться вказати, що діяльність суду залежить не тільки від роботи самого апарату суду, але і від належної співпраці з органами поліції, прокуратури чи кримінально-виконавчої інспекції, не дивлячись на те, що вказані установи мають проблеми з заповненням вакансій. Громадяни нашої країни хочуть бути впевнені, що злочинець повинен відповісти за скоєне, водій не повинен сідати за кермо напідпитку, фермер має сплати орендну плату за користування землею (паєм) у розмірі визначеному як законом, так і договором, особа, яка має судове рішення на свою користь не повинна хвилюватись про те чи буде воно виконане. Якщо у нашій країні будуть виконуватись судові рішення, то таку країну слід називати правовою.
Слухаючи критику в адресу судової системи, стає прикро, що у світі не існує іншої установи, ніж судова, яка має поставити крапку при вирішенні будь-якої життєвої ситуації, але разом з цим суди та судді, на думку громади, є найбільш корумпованими та не порядними. Разом з цим, за інформацією громадської організації "Тransparency International Україна" у всесвітньому рейтингу по рівню корупції Україна посідає 130 місце зі 168 позицій. У минулому році країна була на 142-му місці зі 175 позицій. Здійснити невеличке зростання індексу Україні вдалося завдяки збільшенню суспільного осуду корупціонерів, створенню антикорупційних органів та появі руху викривачів корупції. Топ-10 по корупційних показниках очолюють слідуючі сфери - навчальні заклади ( викладачі продовжують вимагати хабарі у студентів, а батьки платять внески на ремонт), корупційні прояви під час оформлення документів на землю, благодійні внески в лікарнях (стягування плати за безкоштовні послуги), корупція під час призову у військкоматах, корупція у житлово-комунальній сфері ( під час підключення автономного опалення), у правоохоронних органах, при перетині кордону, у податкові сфері та на митниці. Вказаною громадською організацією наведені дані корумпованості у тих сферах життя з якими кожного дня громадянин має справу. Але ж до суду приходять далеко не всі, а отже, наполягання медіа та політиків на тому, що судді є найбільшими корупціонерами, є ні чим іншим як відволікання уваги громадян від інших проблемних моментів у нашому житті.
До речі, у цьому році у загальному доступі маємо електронні декларації суддів з яких кожен може перевпевнитись у доходах володарів мантій та у наявності нерухомого та рухомого майна, яке судді задекларували.
На території Оржицького району діє Оржицький районний суд, до компетенції якого віднесено розгляд справ різних категорій, без вирішення яких громадяни не зможуть вирішити сімейні проблеми, земельні спори, не можуть успадкувати майно, яке належало їх рідним. Окрім справ цивільного провадження, судом розглядаються кримінальні справи та справи про адміністративні правопорушення. Судочинство в Оржицькому районі забезпечують 3 судді – це голова суду Грузман Т.В., суддя Гришко О.Я. та Смілянський Є.А.
Висвітлюючи нагальні питання, які цікавлять оржичан, хочу вказати, що з липня 2016 року за керування транспортними засобами у нетверезому стані, водії несуть відповідальність у вигляді штрафу розмірі 10200 грн. з обов»язковим позбавлення права керування транспортними засобами на період 1 рік, а за повторне вчинення аналогічного правопорушення у вигляді штрафу у розмірі 20 400 грн. з позбавленням права керування транспортними засобами на 3 роки. Шановні водії, слід задуматись, коли сідаєте за кермо у стані, який не дозволяє впевнено керувати транспортним засобом. Коли такий горе-водій отримує судову повістку, за якою має з»явитись до суду, то лише тоді він починає думати, як же буде, коли його позбавлять права керування транспортом. Не рідко водійське посвідчення дає можливість вказаній особу керуючи автомобілем забезпечувати свою сім»ю. А після рішення суду, як складатиметься життя? Щоб не думати про такі не веселі речі, завжди пам»ятайте, що лише тверезий водій має право сідати за кермо.
Підсумовуючи викладене у статті, хочу зазначити, що органи судової влади є інстанцією яка повинна забезпечити виконання законів, які приймаються Верховною Радою України. Ми у своїй діяльності маємо беззастережно їх виконувати, а довільно трактувати ту чи іншу норму законодавства суди не можуть. Судді не можуть призначити покарання більше ніж визначено законом, так само і не можуть сприяти у пом»якшенні кари, якщо вказане вийде за рамки діючого законодавства. Як судді так і громадяни повинні відноситися один до одного з повагою. Не завжди те, що говорять по телевізору чи пишуть у мережі Інтернет є правдою та заслуговує на Вашу увагу. Толерантність та взаємоповага лише сприятимуть тому, що особи, які прийшли до суду за захистом свої прав, отримають законне та обґрунтоване рішення, а злодії отримають те на що заслуговують.
Суддя-спікер Т.Грузман